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  1. 社会構想研究・第5巻2号: ISSN 2759-078X(Online) ISSN 2758-2868(Print)

PR・広報担当者に必要なケイパビリティの検討 ―「送り手のメディア・リテラシー」の概念から―

https://sentankyo.repo.nii.ac.jp/records/2000046
https://sentankyo.repo.nii.ac.jp/records/2000046
a6f82895-a030-4e70-9220-81ab5e7cd223
名前 / ファイル ライセンス アクション
5_2024_89-105.pdf 5_2024_89-105.pdf (0 B)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-05-09
タイトル
タイトル PR・広報担当者に必要なケイパビリティの検討 ―「送り手のメディア・リテラシー」の概念から―
言語 ja
言語
言語 jpn
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 信田 恵理子

× 信田 恵理子

ja 信田 恵理子

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 日本では,「パブリック・リレーションズ」の略である「PR」を「アピール」「プロモーション」「宣伝」と同様に扱っているPR・広報担当者が多く存在する。「パブリック・リレーションズ」の本来の意味が理解されていないことから,プレスリリースの書き方や,メディア・リレーションの方法などのテクニックばかりに目が向けられ,テクニックを身につける前提であるケイパビリティには意識がほとんど向けられていない。高度情報社会となり,メディア環境が複雑化する中,一方的に情報発信をするためのテクニックばかりに目を向けていただけでは,PR・広報担当者の存在価値が薄れていく。本研究では,「パブリック・リレーションズ」を実行するためのPR・広報担当者の役割は「双方向コミュニケーション」であるとし,必要なケイパビリティが何かを検討した。その手がかりとして「送り手のメディア・リテラシー」の概念から考察した。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In Japan, many public relations practitioners often equate “PR”, the acronym for “public relations”, with terms such as “sales pitch”, “promotion” or “advertising”. Due to a limited understanding of the true meaning of “public relations”, their focus is mainly on the technical aspects such as writing press releases and implementing media relations strategies. Therefore, unfortunately, little attention is paid to the underlying capabilities that form the basis for mastering these techniques. As the media landscape becomes more complex in a highly sophisticated information society, a sole focus on one-way communication risks diminishing the importance of the role of public relations practitioners. This study argues that the core role of these practitioners is fostering interactive communication, and identifies the capabilities required for such, derived from the concept of the “practitioner’s media literacy”.
言語 en
書誌情報 ja : 社会構想研究

巻 5巻, 号 2号, p. 89-105
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Ver.1 2024-05-09 07:24:01.278853
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