WEKO3
アイテム
レジリエンスの高い企業になるためのインターナル・コミュニケーションの在り方 ―VUCA 時代を生き抜くチェンジコミュニケーション―
https://doi.org/10.24790/0002000084
https://doi.org/10.24790/0002000084a5d75f8a-5604-4879-aecb-299111521155
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-10-15 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | レジリエンスの高い企業になるためのインターナル・コミュニケーションの在り方 ―VUCA 時代を生き抜くチェンジコミュニケーション― | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.24790/0002000084 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Proposal of “Internal Promotion” as a new way of city promotion activities at local government in order to encourage collaboration within organization and increase its organization’s power | |||||||
著者 |
木村 信也
× 木村 信也
|
|||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | In this age of VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity), what companies need is “resilience. Resilience is an indispensable quality for surviving in this age. In this study, I investigated internal communications (IC) that are effective for companies to enhance their resilience and found that highly resilient companies set up an IC infrastructure to enhance their resilience from ordinary times. These companies have prepared “direct communication between top management and the frontline,” “communication tools that can be shared immediately,” and “recognition systems for initiatives” as IC infrastructure relative to the three important steps of change communication, which consist of policy communication, progress sharing, and recognition of achievements. It is also found that these infrastructures are effectively utilized through collaboration among the three divisions of Corporate Planning, Public Relations, and Human Resources in Japan. Keywords: Resilience, Internal Communications, Change Communication, VUCA |
|||||||
言語 | en | |||||||
内容記述 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | VUCA(Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity)の時代と呼ばれる現代において,企業に必要なことは「レジリエンス」である。レジリエンスの高い企業は,変化に対して強くかつ柔軟に対応できるとされており,先行きの読めないVUCAの時代を生き抜くのに,レジリエンスは欠かせない資質といえる。本研究で,企業がレジリエンスを高めるために有効なインターナル・コミュニケーション(IC)を調査したところ,レジリエンスの高い企業は,平時よりレジリエンスを高めるためのICインフラを構築していた。それらの企業は,方針伝達,進捗共有,成果表彰の3つから成るチェンジコミュニケーションの重要なステップに相対するICインフラとして,「トップと現場のダイレクトコミュニケーション」,「即時共有できるコミュニケーションツール」,「取り組みに対する表彰制度」を準備している。また,経営企画・広報・人事の3部門が連携することで,これらのインフラを有効的に活用していることがわかった。 キーワード: レジリエンス,インターナル・コミュニケーション,チェンジコミュニケーション,VUCA |
|||||||
言語 | ja | |||||||
bibliographic_information |
ja : 社会構想研究 巻 6, 号 1, p. 1-35, ページ数 50 |